پنج تن از نوکیشان مسیحی جهت اجرای حکم حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شدند

پنج تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, ساکن کرج, طی روزهای گذشته جهت اجرای حکم حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, روز یکشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸, میلاد گودرزی، علیرضا نورمحمدی، شهاب الدین شاهی, امین خاکی و یعقوب ناطقی, پنج تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, که از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج متهم ردیف اول این پرونده به دلیل تکرار جرم به تحمل ۱۴ ماه حبس تعزیری و سایر متهمان هر یک به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند جهت اجرای حکم حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شدند.
براساس این گزارش, در اسفند ماه ۱۳۹۷, با توجه به رای صادره از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج, امین خاکی, بعنوان متهم ردیف اول این پرونده از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به دلیل تکرار جرم به تحمل ۱۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این نوکیش مسیحی, پیش از این و در سال ۱۳۹۲ در پرونده ای دیگر به همراه ۶ تن دیگر از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, بازداشت و به تحمل حبس محکوم شده بود و در زمان بازداشت دوم چند از اتمام حبس وی در زندان اهواز و آزادی وی نگذشته بود.
پیرامون سایر متهمان این پرونده بنامهای؛ میلاد گودرزی, علیرضا نورمحمدی, شهاب الدین شاهی, یعقوب ناطقی هر یک به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
با ارجاع پرونده این نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, به دادگاه تجدیدنظر حکم صادره توسط دادگاه بدوی, عینا از سوی دادگاه تجدیدنظر استان البرز تائید شد.
لازم به توضیح است, در تاریخ ۲۱ آذرماه ۱۳۹۶, در پی یورش نیروهای امنیتی به ۲ باب منزل مسکونی درکرج این “نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی” که در حال برگزاری کلیسای خانگی بودند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش کامل منازل مسکونی این افراد برخی لوازم از قبیل گوشی های موبایل, تبلت, لب تاپ و همچنین تعدادی کتاب مقدس، جزوات مسیحی و تعدادی تصاویر مسیحی را نیز ضبط کرده و به همراه این افراد به بازداشتگاه نیروهای امنیتی منتقل کرده بودند.
نیروهای امنیتی پس از بازداشت این ۵ نوکیش مسیحی به ۲ باب مغازه متعلق به این افراد نیز مراجعه کرده بودند که ۱ باب آن در فردیس کرج متعلق به “میلاد گودرزی” یکی از نوکیشان مسیحی بازداشت شده بود.
گفته می شود نیروهای امنیتی ضمن تفتیش هر ۲ باب مغازه و ضبط اجناس آن از قبیل” کیف و کفش” در یکی از اماکن کسب، سپس هر ۲ باب مغازه را پلمپ کرده بودند. علت پلمپ این ۲ مغازه تداخل صنفی و گران فروشی عنوان شده بود اما در یکی از این مغازها ۱ جلد انجیل – کتاب مقدس مسیحیان- و لپ تاب نیز مصادره شده بود.
با توجه به اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده این افراد برای ارجاع به مراجع قضائی, این نوکیشان مسیحی در اواخر دی ماه ۱۳۹۶ هر یک با تودیع قرار وثیقه به مبلغ ۳۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشتگاه نیروهای امنیتی آزاد شده بودند.
لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در طی نشستی که در پارلمان بریتانیا برگزار شد وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بسیار نگران‌کننده خواند. او افزود که این موضوع از “دغدغه‌ها و نگرانی‌های” اوست و در سال‌های آینده او با جدیت به این موضوع خواهد پرداخت.
سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ , ماده ۱۸ و ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۸۶ میباشد که بر حق افراد بر رفتاری بدون تبعیض و محفوظ ماندن حق تغییر دین و انجام مناسک مذهبی بدون ترس و انجام تبلیغات و آموزشهای مذهبی را برای افراد تاکید کرده است
.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

فراخوان جلسه سخنرانی نمایندگی ایالت نورد راین وستفالن،۱۸ ژوئن ۲۰۲۰

مسیحیت