بازداشت دستکم شش تن از نوکیشان مسیحی در رشت توسط نیروهای امنیتی

طی ماه جاری یعنی بهمن ۱۳۹۷ در چند مرحله، دستکم شش تن از نوکیشان مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکانهای نامعلومی منتقل شده اند. علاوه بر این از سوی نیروهای امنیتی به یک نوکیش مسیحی دیگر نیز دستور داده شده که از استان گیلان خارج نشود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، طی ماه بهمن ۱۳۹۷ دستکم ۶ تن از نوکیشان مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکانهای نامعلومی منتقل شده‌اند. در تاریخ ۹ بهمن ۹۷، دو نوکیش مسیحی به نام‌های “حسین کدیور” و “خلیل پوردهقان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. در تاریخ ۲۱ بهمن ماه نیز “عبدالرضا (متیاس) علی حق نژاد” در منزل شخصی خود بازداشت شد، در ادامه این روند روز جمعه ۲۶ بهمن ماه نیز سه نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های “محمد وفادار”، “محمد (شهروز) اسلام دوست” و “کمال نعمانیان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. همچنین نیروهای امنیتی طی تماسی فاطمه (تینا) پسندیده، همسر کشیش زندانی یوسف ندرخانی، را تهدید کرده‌اند که در صورت خروج از استان گیلان بازداشت خواهد شد. تعدادی از نوکیشان بازداشت شده دارای سوابق پیشین مشابهی هستند از جمله کمال نعمانیان که در سال ۹۰ به همراه ۳ نوکیش مسیحی دیگر به دادگاه احضار شده بود. در اردیبهشت ماه سال ۹۵ نیز، محمد وفادار و فاطمه (تینا) پسندیده به همراه کشیش یوسف ندرخانی و دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی بازداشت شده بودند.
عبدالرضا علی حق نژاد، معروف به ماتیاس نیز دارای حداقل سه سابقه بازداشت در سالهای ۸۵، ۸۹ و ۹۰ به دلیل تبلیغ و ترویج مسیحیت است.
از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.
لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.
برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

فراخوان جلسه سخنرانی نمایندگی ایالت نورد راین وستفالن،۱۸ ژوئن ۲۰۲۰

ویدیوی حملە مسلحانە بە رژه نیروهای سپاە در استان خوزستان توسط افراد ناشناس کە دھھا زخمی در پی داشتە است.