درس پنجم

                                            عیدهای مسیحیان

عید های مسیحیان کدامند؟
 1_  کریسمس
2_ عید قیام (پاک)
3_ عید پنطیکاست
کریسمس
کریسمس جشنی است که هر سال به منظور گرامی داشت سالروز تولد مسیح برگزار می‏شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری نیز آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند.
عید پاک یا عید قیام
روز رستاخیز عیسی مسیح از مردگان و یکی از مهمترین اعیاد مسیحیان پس از کریسمس است. قیام مسیح از مردگان همه ساله در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل، در آغاز بهار جشن ‌گرفته می‌شود.    
مسیحیان نخستین، که در جامعه ‌ای یهودی می‌زیستند، جشن رستاخیز مسیح را همزمان با مراسم عید فصح برپا می‌کردند.
روز یکشنبه برای اولین بار از سوی شورای نیقیه در سال ۳۲۵ میلادی رسماً به‌عنوان روز قیام مسیح معرفی شد و بدین ترتیب مسیحیان روز یکشنبه را جایگزین روز شنبه یا “شبات” کردند که مطابق شریعت یهود، روز استراحت مذهبی یهودیان بود. بدینسان روز فصح از عید قیام مسیح مجزا گردید.
بدین ترتیب اولین یکشنبه بعد از برآمدن ماه کامل (بدر) پس از رسیدن خورشید به برج حمل را روز قیام دانستند، که می‌تواند میان سوم فروردین تا آخر فروردین (۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل) قرار گیرد. از اینرو زمان عید پاک ثابت نیست و هر سال میان ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل تغییر می‏کند، ولی آنچه درباره این عید جالب است همزمانی این جشن با آغاز بهار و نوروز ما ایرانیان است.
عنوان “پاک” برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، ربطی به “پاکی” و “تمییزی” ندارد، بلکه ترجمه فرانسوی عید قیام است.
عید پنطیکاست
واژه ”‏پنطیکاست‏“ ‏از زبان یونانی گرفته شده است و به معنی ”‏روز پنجاهم‏“ ‏می‏باشد. پس یهودیان روز پنطیکاست را در پنجاهمین روز پس از عید فصح جشن می‏گیرند. روز پنطیکاست عید هفته‏ها ‏ نیز نامیده می‏شد (خروج ۳۴: ۲۲، تثنیه ۱۶: -۱۱)، این روز را همچنین روز نوبرها می‏نامیدند (اعداد ۲۸: ۲۶)، زیرا در این روز یهودیان نوبر محصول خود را تقدیم خدا می‏کردند. برای مسیحیان روز پنطیکاست اهمیت خاصی دارد، زیرا در اولین عید پنطیکاست پس از مرگ و قیام عیسی، روح‏القدس‏ با قدرت عظیم بر شاگردان او نازل شد. در آن زمان، شاگردان از روح‏القدس‏ پر شدند و تعمید روح‏القدس‏ را یافتند (اعمال رسولان).
وقتی روز پنطیکاست رسید، همۀ ایمانداران با هم در یکجا جمع بودند‌. ۲ ناگهان صدایی شبیه وزش باد شدید از آسمان آمد و تمام خانه‌ای را که در آن نشسته بودند پر ساخت‌. ۳ در برابر چشم آنان زبانه‌هایی مانند زبانه‌های آتش ظاهر شد که از یکدیگر جدا گشته و بر هر یک از آنان قرار گرفت‌. ۴ همه از روح‌القدس پر گشتند و به طوری که روح به ایشان قدرت تکلم بخشید به زبانهای دیگر شروع به صحبت کردند‌. ۵ در آن زمان یهودیان خدا پرست از جمیع ملل زیر آسمان، در اورشلیم اقامت داشتند‌. ۶ وقتی آن صدا به گوش رسید، جمعیت گرد آمدند و چون هر کس به زبان خود سخنان رسولان را شنید، همه غرق حیرت شدند ۷ و در کمال تعجب اظهار داشتند: «مگر همۀ این کسانی که صحبت می‌کنند جلیلی نیستند؟ ۸ پس چطور است که همۀ ما فردأ فرد پیام آنان را به زبان خودمان می‌شنویم؟ ۹ ما که از پارتیان و مادیان و ایلامیان و اهالی بین‌النهرین و یهودیه و کپدوکیه و پنطوس و استان آسیا ۱۰ و فریجیه و پمفلیه و مصر و نواحی لیبی که متصل به قیروان است و زائران رومی، هم یهودیان و هم آنانی که دین یهود را پذیرفته‌اند، ۱۱ و اهالی کریت و عربستان هستیم، شرح کارهای بزرگ خدا را به زبان خودمان می‌شنویم‌‌.» ۱۲ همه حیران و سرگردان به یکدیگر می‌گفتند: «یعنی چه‌؟» ۱۳ اما بعضی مسخره کنان می‌گفتند: «اینها از شراب تازه مست شده‌اند‌‌.» ۱۴ اما پطرس با آن یازده رسول برخاست و صدای خود را بلند کرد و خطاب به جماعت گفت: «ای یهودیان و ای ساکنان اورشلیم، توجّه کنید: بدانید و آگاه باشید که ۱۵ برخلاف تصور شما این مردان مست نیستند زیرا تازه ساعت نه صبح است‌. ۱۶ بلکه این همان چیزی است که یوئیل نبی در نظر داشت وقتی گفت: ۱۷ «خدا می‌فرماید در زمان آخر چنین خواهم کرد: از روح خود بر جمیع انسانها فرو خواهم ریخت و پسران و دختران شما نبوت خواهند کرد و جوانان شما رؤیاها و پیران شما خوابها خواهند دید‌. ۱۸ آری، حتّی بر غلامان و کنیزان خود در آن ایام از روح خود فرو خواهم ریخت و ایشان نبوت خواهند کرد‌. ۱۹ و در آسمان شگفتی‌ها و بر روی زمین نشانه‌هایی ظاهر خواهم نمود، یعنی خون، آتش و دود غلیظ‌. ۲۰ پیش از آمدن آن روز بزرگ و پر شکوه خداوند، خورشید تاریک خواهد شد و ماه رنگ خون خواهد گرفت ۲۱ و چنان خواهد شد که هر که نام خداوند را بخواند نجات خواهد یافت‌‌.    کتاب اعمال رسولان باب 2

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

فراخوان جلسه سخنرانی نمایندگی ایالت نورد راین وستفالن،۱۸ ژوئن ۲۰۲۰

ویدیوی حملە مسلحانە بە رژه نیروهای سپاە در استان خوزستان توسط افراد ناشناس کە دھھا زخمی در پی داشتە است.